Producent
: Antonow
Państwo : ZSRR
Typ : strategiczny samolot transportowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat
Załoga : 6
Data oblotu : 26-12-1982
Data wprowadzenia : 1986
Użytkownicy : Rosja
Państwo : ZSRR
Typ : strategiczny samolot transportowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat
Załoga : 6
Data oblotu : 26-12-1982
Data wprowadzenia : 1986
Użytkownicy : Rosja
Dane techniczne
Napęd | 4 x Łotariew D-18T | |
Moc | [kN] | 4 x 229,5 |
Rozpiętość | [m ] | 73,30 |
Długość | [m ] | 69,10 |
Wysokość | [m ] | 20,80 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 628 |
Masa własna | [kg] | 195 000 |
Masa użyteczna | [kg] | 210 000 |
Masa całkowita | [kg] | 405 000 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 863 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | 825 |
Prędkość minimalna | [km/h] | 245 |
Wznoszenie | [m/s] | ? |
Pułap | [m] | 12 000 |
Zasięg maksymalny | [km] | 16 500 |
W
1968 roku w USA oblatany został samolot transportowy Lockheed C-5A
Galaxy. Zdetronizował on radzieckiego An-22 tytułowanego największym
statkiem powietrznym
na świecie.ZSRR
uznał konieczność odpowiedzi na ten fakt. Według zachodnich raportów
Sowieci w lecie 1977 roku już pracowali nad nowym odrzutowym samolotem
transportowym. Nowa konstrukcja oznaczona jako An-40 (później An-400)
miała uzupełnić strategiczną flotę transportową na czele z An-22. W
1985 roku samolot otrzymał oznaczenie An-124 Rusłan. Maszyna była
produkowana równolegle
w
dwóch zakładach: w rosyjskiej spółce Aviastar-SP oraz Zakładach
Lotniczych AVIANT w Kijowie,
na Ukrainie. Samolot
był produkowany również w wersjach cywilnych. Z chwilą upadku Związku Radzieckiego
produkcji zaniechano.
Wersje:
An-124 - wariant podstawowy strategicznego samolotu transportowego
zdolnego do przenoszenia 150 ton ładunku.