Producent
: Hughes Helicopters ( przejęty przez McDonnell Douglas, który połączył
się z Boeingiem)
Państwo : USA
Typ : śmigłowiec szturmowy
Konstrukcja : duralowa z elementami stali oraz tytanu i kompozytu, półskorupowa, wirnik czterołopatowy
Załoga : 2
Data oblotu : 30-09-1975
Data wprowadzenia : 1984
Użytkownicy : Egipt, Grecja, Izrael, Japonia, Kuwejt, Holandia, Tajwan, Arabia Saudyjska, Singapur, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania, USA
Państwo : USA
Typ : śmigłowiec szturmowy
Konstrukcja : duralowa z elementami stali oraz tytanu i kompozytu, półskorupowa, wirnik czterołopatowy
Załoga : 2
Data oblotu : 30-09-1975
Data wprowadzenia : 1984
Użytkownicy : Egipt, Grecja, Izrael, Japonia, Kuwejt, Holandia, Tajwan, Arabia Saudyjska, Singapur, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania, USA
Dane techniczne AH-64D
Napęd | 2 x General Electric T700-GE-701C | |
Moc | [KM/kW] | 2 x 1890 / 2 x 1696 |
Średnica wirnika | [m ] | 14,63 |
Długość kadłuba | [m ] | 17,73 |
Wysokość | [m ] | 3,87 |
Masa własna | [kg] | 5 165 |
Masa użyteczna | [kg] | 5 268 |
Masa całkowita | [kg] | 10 433 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 293 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | 265 |
Wznoszenie | [m/s] | 12,7 |
Pułap | [m] | 6 400 |
Zasięg maksymalny | [km] | 1 900 |
Na
początku lat
70-tych XX wieku armia USA potrzebowała śmigłowca mocniejszego od
posiadanego AH-1 Cobra. Dnia 15 listopada 1972 roku Armia Stanów
Zjednoczonych ogłosiła przetarg na nowy śmigłowiec szturmowy pod
oznaczeniem Advanced Attack Helicopter.Wnioski zostały złożone przez
pięciu producentów: Bell, Boeing Vertol (drużyna z Grumman ), Hughes ,
Lockheed i Sikorsky. W lipcu 1973 roku, Departament Obrony wybrał
finalistów projekt firmy Bell Model 409/YAH-63A oraz firmy Hughes
Aircraft Toolco Aircraft Division (później Hughes Helicopters ) Model
77/YAH-64A. Każda z firm miała wyprodukować prototyp do testów. W 1976
roku armia rozstrzygnęła przetarg wybierając projekt Hughes.Śmigłowiec
jest w produkcji od 1983 roku.
Wersje:
AH-64A-wersja pierwotna z silnikami General Electric T700-GE-700;
AH-64D-ulepszona wersja AH-64A z silnikami General Electric
T700-GE-701C; AH-64D Longbow - wersja AH-64D wyposażona w niezwykle
wyrafinowany radar kierowania ogniem (FCR), powszechnie nazywany jako
Longbow Fire Control Radar.
Uzbrojenie: działko automatyczne M230 kal. 30mm z zapasem 1200 pocisków oraz rakiety zawieszane na 4 węzłach pod skrzydłami.
Uzbrojenie: działko automatyczne M230 kal. 30mm z zapasem 1200 pocisków oraz rakiety zawieszane na 4 węzłach pod skrzydłami.