Producent
: Tupolew
Państwo : Rosja
Typ : bombowiec strategiczny
Konstrukcja : duralowa, średniopłat
Załoga : 7 (2 pilotów, nawigator, 4 operatorów uzbrojenia)
Data oblotu : 12-11-1952
Data wprowadzenia : 1956
Obecni użytkownicy : Rosja
Państwo : Rosja
Typ : bombowiec strategiczny
Konstrukcja : duralowa, średniopłat
Załoga : 7 (2 pilotów, nawigator, 4 operatorów uzbrojenia)
Data oblotu : 12-11-1952
Data wprowadzenia : 1956
Obecni użytkownicy : Rosja
Dane techniczne Tu-95MS
Napęd | 4 x Kuzniecow NK-12MV | |
Moc | [kW] | 4 x 11000 |
Rozpiętość | [m ] | 51,10 |
Długość | [m ] | 49,50 |
Wysokość | [m ] | 12,12 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 310 |
Masa własna | [kg] | 90 000 |
Masa użyteczna | [kg] | 98 000 |
Masa całkowita | [kg] | 188 000 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 920 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | ? |
Prędkość minimalna | [km/h] | ? |
Wznoszenie | [m/s] | 10 |
Pułap | [m] | 13 716 |
Zasięg maksymalny | [km] | 15 000 |
Rozwój
samolotu
Tu-95 rozpoczął się na początku 1950 roku po wyprodukowaniu serii
bombowców średniego zasięgu oznaczonych jako Tu-4 (kopia amerykańskiego
B-29). Tu-4 okazał się niewystarczający w stosunku do amerykańskich
rakiet przechwytujących odpalanych w każdych warunkach pogodowych.
Dnia 24 marca 1951 roku władze radzieckie zleciły Władimirowi
Miasiszczewowi zaprojektowanie bombowca
strategicznego oznaczonego jako M-4 o zasięgu 14-15 tysięcy kilometrów
i prędkości 900-950
km/h. Widząc działania konkurencji, Andriej
Tupolew zaczął samodzielnie pracować nad bombowcem strategicznym, a 11
lipca 1951 roku otrzymał formalne zamówienie na konkurencyjny dla M-4
bombowiec 95. Decydujący o charakterze samolotu był wybór silników.
Siły powietrzne
nastawały na silniki odrzutowe, tą drogą poszedł Miasiszczew. Tupolew
znalazł wyjście w silnikach turbośmigłowych.
Produkowany w latach 1952-2007.
Produkowany w latach 1952-2007.
Wersje: Tu-95/Tu-95M
- podstawowy bombowiec strategiczny dalekiego zasięgu i
jedyny Tu-95 nie wyposażonych w sondę do tankowania; Tu-95K22 -
konwersja starszych bombowców, wyposażona w nowoczesną
awionikę i rakiety; Tu-95K/Tu-95KD - przeznaczony do przenoszenia
rakiet powietrze-ziemia Raduga Kh-20; Tu-95KM - zmieniona i
uaktualniona wersja
Tu-95K;
Tu-95M-55 - wersja przystosowana do przenoszenia rakiet Raduga Kh-55;
Tu-95MR - zmodyfikowany Tu-95
do
misji foto-rozpoznawczych przeznaczony dla Lotnictwa Marynarki
Wojennej;
Tu-95MS/Tu-95MS6/Tu-95MS16 - całkowicie nowy bombowiec
zaprojektowany w
oparciu o Tu-142 będący platformą dla rakiet samosterujących
Raduga Kh-55; Tu-95RTs - wersja podstawowej konfiguracji
przeprojektowana do kierowania i morskiego rozpoznania;
Tu-95U - wariant przeznaczony do szkolenia; Tu-142 - morska
wersja rozpoznawcza przeznaczona do zwalczania okrętów
podwodnych.
Uzbrojenie: jedno lub dwa działka AM-23 kal. 23 mm zdalnie sterowane i zainstalowane w tylnej wieżyczce oraz rakiety i bomby o łącznej masie 15000 kg
Uzbrojenie: jedno lub dwa działka AM-23 kal. 23 mm zdalnie sterowane i zainstalowane w tylnej wieżyczce oraz rakiety i bomby o łącznej masie 15000 kg