Producent
: PZL-Mielec
Państwo : Polska
Typ : szkolno-treningowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, średniopłat,
Załoga : 2
Data oblotu : 05-02-1960
Data wprowadzenia : 1964
Użytkownicy : Polska
Państwo : Polska
Typ : szkolno-treningowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, średniopłat,
Załoga : 2
Data oblotu : 05-02-1960
Data wprowadzenia : 1964
Użytkownicy : Polska
Dane techniczne Iskra bis D
Napęd | WSK SO-3 | |
Moc | [kN] | 9,81 |
Rozpiętość | [m ] | 10,06 |
Długość | [m ] | 11,15 |
Wysokość | [m ] | 3,50 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 17,50 |
Masa własna | [kg] | 2 560 |
Masa użyteczna | [kg] | 1 280 |
Masa całkowita | [kg] | 3 840 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 720 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | 373 |
Prędkość minimalna | [km/h] | ? |
Wznoszenie | [m/s] | 14,80 |
Pułap | [m] | 11 000 |
Zasięg maksymalny | [km] | 1 250 |
Prace na samolotem rozpoczęły się w 1957 roku w odpowiedzi na
zapotrzebowanie polskiego lotnictwa wojskowego dotyczącego odrzutowego
samolotu treningowego. Głównym projektantem był Tadeusz Sołtyk a jego
inicjały posłużyły do oznaczenia samolotu "TS". W latach 1958-1959
kontynuowano prace konstrukcyjne i przystąpiono do budowy czterech
prototypów, z których pierwszy do prób statycznych ukończono w marcu
1959 roku. Samolot produkowano w latach 1963-1987.
Warianty: TS-11
Iskra bis A - dwumiejscowy samolot szkolno-treningowy; TS-11 Iskra bis
B -dwumiejscowy samolot treningowy z czterema pylonami
pod skrzydłami do podwieszania broni; TS-11 Iskra bis C-jednomiejscowy
samolot rozpoznawczy z 3 kamerami w dolnej
kadłuba oraz dodatkowym zbiornikem paliwa; TS-11 Iskra bis D-wersja eksportowa
dla Indii ze zwiększoną ładownością; TS-11 Iskra bis DF- dwumiejscowy
samolot
rozpoznawczy, może
zabrać uzbrojenie oraz trzy kamery; TS-11 Iskra R - dwumiejscowy samolot
rozpoznania
morskiego, wyposażony w radar obserwacji RDS-81
Uzbrojenie: działko NS-23 lub NR-23 kal. 23 mm oraz rakiety i bomby o łącznej masie 400 kg.
Uzbrojenie: działko NS-23 lub NR-23 kal. 23 mm oraz rakiety i bomby o łącznej masie 400 kg.