Producent
: Sikorsky Aircraft Corporation
Państwo : USA
Typ : śmigłowiec morski wielozadaniowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, wirnik pięciołopatowy
Załoga : 4
Data oblotu : 11-03-1959
Data wprowadzenia : 06-1961
Użytkownicy : Argentyna, Brazylia, Indie, Iran, Irak, Irlandia, Włochy, Japonia, Malezja, Peru, Arabia Saudyjska, Hiszpania, Wenezuela, USA
Państwo : USA
Typ : śmigłowiec morski wielozadaniowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, wirnik pięciołopatowy
Załoga : 4
Data oblotu : 11-03-1959
Data wprowadzenia : 06-1961
Użytkownicy : Argentyna, Brazylia, Indie, Iran, Irak, Irlandia, Włochy, Japonia, Malezja, Peru, Arabia Saudyjska, Hiszpania, Wenezuela, USA
Dane techniczne
Napęd | 2× General Electric T58-GE-10 | |
Moc | [KM/kW] | 2 x 1400 / 2 x 1238 |
Średnica wirnika | [m ] | 19,00 |
Długość kadłuba | [m ] | 16,70 |
Wysokość | [m ] | 5,13 |
Masa własna | [kg] | 5 382 |
Masa użyteczna | [kg] | 4 618 |
Masa całkowita | [kg] | 10 000 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 267 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | ? |
Wznoszenie | [m/s] | 6,7-11,17 |
Pułap | [m] | 4 481 |
Zasięg maksymalny | [km] | 1 000 |
W
1957 roku US Navy ogłosiła konkurs na śmigłowiec wysokiej
wydajności aby zastąpić przestarzałe śmigłowce HSS-1 (S-58). Zwycięzcą
konkursu została firma Sikorsky, która zaproponowała duży dwusilnikowy
śmigłowiec oznaczony jako XHSS-2. Śmigłowiec otrzymał oznaczenie
seryjne HSS-2 a jego produkcję rozpoczęto w 1960 roku. W 1962 roku w
ramach unifikacji nazewnictwa otrzymał oznaczenie SH-3A. Był również
produkowany na licencji przez brytyjski Westland, włoską Agustę i
japoński Mitsubishi.
Ważniejsze
wersje: Sikorsky SH-3A - śmigłowiec
zwalczania okrętów podwodnych i SAR dla US Navy; SH-3D - ulepszona wersja SH-3A z
mocniejszymi silnikami oraz lepszą awioniką i systemem zwalczania
okrętów podwodnych; CH-3C
- wersja transportowa o długim zasięgu, wyposażona w tylną rampę,
przeznaczona dla USAF; CH-3E
- zaktualizowana wersja CH-3C z mocniejszymi silnikami oraz większą
masą użyteczną; HH-3E
Jolly
Green Giant
(S-61R)- jest zmodyfikowaną wersją śmigłowca transportowego CH-3
opracowaną dla misji ratowania załóg z terytorium wroga, wyposażona w
chowaną sondę do tankowania w locie, przeznaczona dla USAF; HH-3F Pelican - jest
zmodyfikowaną wersją HH-3E do poszukiwań i ratownictwa,
przeznaczona dla straży wybrzeżnej; SH-3G
- konwersja wersji SH-3A i SH-3D do dłuższych lotów, wyposażono w
dodatkowe zbiorniki paliwa; SH-3H - konwersja wersji SH-3A, SH-3D i SH-3G polegająca
na zaktualizowaniu awioniki oraz systemu zwalczania okrętów podwodnych;
Westland
Helicopters Sea
King HAS. Mk. 1 / Mk. 2 / Mk. 5 / Mk. 6- śmigłowce
zwalczania okrętów podwodnych; Sea
King HAS. Mk. 3 /
Mk. 3A - śmigłowce SAR; Commando HC.Mk. 4
(Znany również jako Sea King HC.Mk. 4) - wersja transportowa; Sea King Mk.od 41 do 50 oraz Mk. Commando. od 1
do 3
-
wersje eksportowe.