Producent
: Mil
Państwo : ZSRR (obecnie Rosja)
Typ : ciężki śmigłowiec transportowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, wirnik ośmiołopatowy
Załoga : 5
Data oblotu : 14-12-1977
Data wprowadzenia : 1983
Użytkownicy : Białoruś, D.R. Kongo, Indie, Meksyk, Nepal, Korea Północna, Peru, Rosja, Ukraina, Uzbekistan, Wenezuela
Państwo : ZSRR (obecnie Rosja)
Typ : ciężki śmigłowiec transportowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, wirnik ośmiołopatowy
Załoga : 5
Data oblotu : 14-12-1977
Data wprowadzenia : 1983
Użytkownicy : Białoruś, D.R. Kongo, Indie, Meksyk, Nepal, Korea Północna, Peru, Rosja, Ukraina, Uzbekistan, Wenezuela
Dane techniczne
Napęd | 2 × Lotarev D-136 | |
Moc | [KM/kW] | 2 x 11240 / 2 x 8380 |
Średnica wirnika | [m ] | 32,00 |
Długość kadłuba | [m ] | 33,73 |
Wysokość | [m ] | 11,80 |
Masa własna | [kg] | 28 200 |
Masa użyteczna | [kg] | 27 800 |
Masa całkowita | [kg] | 56 000 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 295 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | 255 |
Wznoszenie | [m/s] | ? |
Pułap | [m] | 4 600 |
Zasięg maksymalny | [km] | 1 800 |
W 1967
roku
Rada Ministrów
ZSRR
przyjęła rozporządzenie w sprawie modernizacji i dalszego rozwoju
śmigłowca transportowego Mi-6.
Postawiono nowe wymagania w zakresie ładowności (11-20 ton) i zasięgu
działania śmigłowca (800-1200 km). Mil rozpoczął pracę od próby
wyposażenia
śmigłowca w większe i mocniejsze silniki. Instalacja większych silników
wiązała się ze wzrostem masy śmigłowca. Na tym rozwiązaniu zyskano
niewiele bowiem ładowność śmigłowca osiągnęła maksymalnie 13-14 ton.
Takie utrudnienia spowodowały, że w 1970 roku
rozpoczęto
prace od zera, projektując nowy śmigłowiec pod oznaczeniem Mi-26. W
1971 roku armia radziecka zmieniła wymagania dotyczące ładowności
(15-18 ton). W tym samym roku Instytut Naukowo-Techniczny MAP
zatwierdził projekt. Do końca 1972 roku projekt śmigłowca został
zakończony i rozpoczęto jego budowę. W 1977 przeprowadzono pierwszy
oblot maszyny jedynej na świecie z wirnikiem ośmiołopatowym. Śmigłowiec
znajduje się w produkcji od 1982 roku.
Warianty:
Mi-26
- wersja transportowa; Mi-26A
- wersja z ulepszoną
awioniką, Mi-26NEF-M - wersja do
zwalczania okrętów podwodnych.
Ładowność: do 82 żołnierzy lub 15-20 ton ładunku
Ładowność: do 82 żołnierzy lub 15-20 ton ładunku