Producent
: Alenia Aermacchi
Państwo : Włochy
Typ : szkolno-treningowy, lekki myśliwiec-szturmowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa
Załoga : 2
Data oblotu : 15-07-2004
Data wprowadzenia :
Użytkownicy : Włochy, ZEA,
Państwo : Włochy
Typ : szkolno-treningowy, lekki myśliwiec-szturmowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa
Załoga : 2
Data oblotu : 15-07-2004
Data wprowadzenia :
Użytkownicy : Włochy, ZEA,
Dane techniczne
Napęd | 2 x Honeywell F124GA-200 | |
Moc | [kN] | 2 x 27,80 |
Rozpiętość | [m ] | 9,72 |
Długość | [m ] | 11,49 |
Wysokość | [m ] | 4,98 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 23,52 |
Masa własna | [kg] | 4 610 |
Masa użyteczna | [kg] | 4 890 |
Masa całkowita | [kg] | 9 500 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 1 255 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | ? |
Prędkość minimalna | [km/h] | ? |
Wznoszenie | [m/s] | 102 |
Pułap | [m] | 13 500 |
Zasięg maksymalny | [km] | 1 890 |
W
1993 roku Jakowlew
nawiązał współpracę z Aermacchi w celu opracowania jeszcze lepszego
samolotu szkolno-treningowego. Pierwszy prototyp został pokazany po raz
pierwszy 30
listopada 1994 roku a w następnym roku wystawiony na Paris Airshow.
Uwieńczeniem współpracy obu firm był pierwszy lot pokazowy samolotu
Jak-130/AEM-130 w 1996 roku. Odmienne stanowiska firm w zakresie
rozwoju samolotu Jak-130 spowodowały zerwanie współpracy. Zarówno
Jakowlew jak i Aermacchi kontynuowały
dalszy rozwój projektu lecz już na własnych warunkach. Samolot
Jakowlewa Jak-130 otrzymał oryginalny wygląd. Firma Aermacchi rozwinęła
zmodyfikowaną wersję o lepszych parametrach oznaczoną jako M-346. Dnia
7 czerwca 2003 M-346 został oficjalnie zaprezentowany. Samolot jest w
produkcji od 2004 roku.
Uzbrojenie:
rakiety i bomby podwieszane na 9 węzłach ( 8 pod skrzydłami i 1 pod
kadłubem) o łącznej masie 3000 kg.