Producent
: Let Kunovice
Państwo : Czechy
Typ : samolot transportowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat
Załoga : 2
Data oblotu : 16-04-1969
Data wprowadzenia : 1970
Użytkownicy : Bułgaria, Kolumbia, Komory, Czechy, Dżibuti, Estonia, Węgry, Indonezja, Libia, Litwa, Rosja, Słowacja, Słowenia, Tunezja
Państwo : Czechy
Typ : samolot transportowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat
Załoga : 2
Data oblotu : 16-04-1969
Data wprowadzenia : 1970
Użytkownicy : Bułgaria, Kolumbia, Komory, Czechy, Dżibuti, Estonia, Węgry, Indonezja, Libia, Litwa, Rosja, Słowacja, Słowenia, Tunezja
Dane techniczne L-410UVP-E
Napęd | 2× Walter M601E | |
Moc | [KM/kW] | 2 x 750 / 2 x 559 |
Rozpiętość | [m ] | 19,48 |
Długość | [m ] | 14,42 |
Wysokość | [m ] | 5,83 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 34,86 |
Masa własna | [kg] | 3 985 |
Masa użyteczna | [kg] | 2 415 |
Masa całkowita | [kg] | 6 400 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 380 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | 365 |
Prędkość minimalna | [km/h] | ? |
Wznoszenie | [m/s] | 7,40 |
Pułap | [m] | 6 320 |
Zasięg maksymalny | [km] | 1 380 |
Z
końcem lat 60-tych
XX wieku Związek Radziecki poszukiwał samolotu transportowego zdolnego
do działania z
lotnisk gruntowych który mógłby zastąpić lub uzupełnić samolot An-2.
Próby znalezienia następcy w przemyśle lotniczym ZSRR
(Be-30, AN-14) nie dały zadowalającego rezultatu. W tej sytuacji
zlecenie na budowę takiego samolotu otrzymała Czechosłowacja. W
produkcji od 1971 roku.
Wersje:
L-410A - wersja z silnikami Pratt & Whitney PT6A-27; L-410M
- wersja z silnikami Walter M601A; L-410UVP -wersja o znacznie
zmodyfikowanym kadłubie, zwiększonej rozpiętości o 0,80 m, z nowym
silnikiem Walter M601B, wyższym statecznikiem pionowym oraz o
charakterystykach STOL (short take-off and landing – krótki start i
lądowanie); L-410UVP-E - Zmienione wyposażenie, z silnikami M601E,
pięciołopatowymi śmigłami, dodatkowymi zbiornikami paliwa na końcach
skrzydeł; L-410T - wersja transportowa z większymi drzwiami ładunkowymi
(1.25 m x 1.46 m), możliwością przewożenia 6 chorych na noszach +
lekarz lub 12 spadochroniarzy albo ładunków o
masie 1000 kg w specjalnych kontenerach.