Producent
: Aero Vodochody
Państwo : Czechy (Czechosłowacja)
Typ : szkolno-treningowy, lekki szturmowy,
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, dolnopłat,
Załoga : 2
Data oblotu : 04-11-1968
Data wprowadzenia : 1974
Użytkownicy : Abchazja, Afganistan, Algieria, Armenia, Azerbejdżan, Bangladesz, Bułgaria, Kambodża, Czad,Czeczenia, Republika Kongo, Kuba, Czechy, Niemcy, Egipt, Estonia, Etipia, Ghana, Węgry, Irak, Kazachstan, Kirgistan, Libia, Litwa, Nikaragua, Nigeria, Korea Północna, Rumunia, Rosja, Słowacja, Syria, Tajlandia, Tunezja, Turkmenistan, Uganda, Ukraina, Uzbekistan, Wietnam, Jemen
Państwo : Czechy (Czechosłowacja)
Typ : szkolno-treningowy, lekki szturmowy,
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, dolnopłat,
Załoga : 2
Data oblotu : 04-11-1968
Data wprowadzenia : 1974
Użytkownicy : Abchazja, Afganistan, Algieria, Armenia, Azerbejdżan, Bangladesz, Bułgaria, Kambodża, Czad,Czeczenia, Republika Kongo, Kuba, Czechy, Niemcy, Egipt, Estonia, Etipia, Ghana, Węgry, Irak, Kazachstan, Kirgistan, Libia, Litwa, Nikaragua, Nigeria, Korea Północna, Rumunia, Rosja, Słowacja, Syria, Tajlandia, Tunezja, Turkmenistan, Uganda, Ukraina, Uzbekistan, Wietnam, Jemen
Dane techniczne L-39C
Napęd | Ivchenko AL-25 TL | |
Moc | [kN] | 16,87 |
Rozpiętość | [m ] | 9,46 |
Długość | [m ] | 12,13 |
Wysokość | [m ] | 4,77 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 18,80 |
Masa własna | [kg] | 3 565 |
Masa użyteczna | [kg] | 1 535 |
Masa całkowita | [kg] | 5 100 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 750 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | 680 |
Prędkość minimalna | [km/h] | 175 |
Wznoszenie | [m/s] | 22 |
Pułap | [m] | 11 500 |
Zasięg maksymalny | [km] | 1 750 |
Pod
koniec lat 60-tych XX wieku firma Aero w porozumieniu ze Związkiem
Radzieckim opracowała samolot szkolno-treningowy oznaczony jako L-39
Albatros w celu zastąpienia starzejących się L-29 Delfin. Samolot był
produkowany w latach 1970-1999.
Warianty:
L-39C - wersja szkolna bez uzbrojenia; L-39V - jednoosobowa wersja
służąca do holowania sztucznych celów; L-39ZO - lekki samolot szturmowy
z wzmocnionymi skrzydłami i czterema pylonami na uzbrojenie; L-39ZA -
znacznie rozszerzona wersja L-39 ZO, wyposażona w mocniejsze podwozie,
mogąca przenosić więcej uzbrojenia, a także posiadająca działko
dwulufowe GSz-23L kal. 23 mm z magazynkiem 150 pocisków; L-39Z/ART -
tajska wersja z awioniką firmy Elbit; L-139 - L-39C wyposażony w
zachodnią awionikę i silnik Garrett TFE731
Uzbrojenie: działko GSz-23 z zapasem 150 szt. amunicji (w wersji L-39Z) oraz rakiety i bomby zawieszane na 4 węzłach podwieszeń o łącznej masie 1100 kg (w wersji L-39Z)
Uzbrojenie: działko GSz-23 z zapasem 150 szt. amunicji (w wersji L-39Z) oraz rakiety i bomby zawieszane na 4 węzłach podwieszeń o łącznej masie 1100 kg (w wersji L-39Z)