Producent
: Kamov
Państwo : Rosja
Typ : śmigłowiec szturmowy ( Ka-52 również do niszczenia celów powietrznych)
Konstrukcja : duralowo-kompozytowa, półskorupowa, dwa wirniki trójłopatowe przeciwbieżne współosiowe
Załoga : 1 (Ka-50) / 2 (Ka-52)
Data oblotu : 17-06-1982
Data wprowadzenia : 28-08-1995
Użytkownicy : Rosja
Państwo : Rosja
Typ : śmigłowiec szturmowy ( Ka-52 również do niszczenia celów powietrznych)
Konstrukcja : duralowo-kompozytowa, półskorupowa, dwa wirniki trójłopatowe przeciwbieżne współosiowe
Załoga : 1 (Ka-50) / 2 (Ka-52)
Data oblotu : 17-06-1982
Data wprowadzenia : 28-08-1995
Użytkownicy : Rosja
Dane techniczne
Wersja
| - |
Ka-50
Black Shark |
Ka-52
Alligator |
Napęd
| - | 2 × Klimow TW3-117WK | 2 × Klimow TW3-117WK |
Moc
| [KM/kW] | 2 x 2226 / 2 x 1660 | 2 x 2226 / 2 x 1660 |
Średnica
wirnika | [m] |
14,50 |
14,50 |
Długość
kadłuba | [m] | 13,50 | 13,53 |
Wysokość | [m] | 5,40 | 4,95 |
Masa
własna | [kg] | 7
800 | 7700 |
Masa
użyteczna | [kg] | 3000 | 3
600 |
Masa
całkowita | [kg] |
10
800 |
11300 |
Prędkość
maksymalna | [km/h] | 315 | 310 |
Prędkość
przelotowa | [km/h] | 270 | 250 |
Wznoszenie | [m/s] | 10 | 8 |
Pułap | [m] | 6
200 | 5
500 |
Zasięg
maksymalny | [km] | 1 160 | 1 100 |
Pod
koniec lat 80-tych XX wieku w ZSRR zorganizowano konkurs na następcę
śmigłowca Mi-24. Do przetargu stanęły dwa biura konstrukcyjne Kamova i
Mila. W biurze konstrukcyjnym Kamova zdawano sobie sprawę, że nie da
się pokonać konkurenta na poziomie inżynierskim oferując
podobną
maszynę ze względu na przyzwyczajenia lotnictwa radzieckiego, które od
dziesięcioleci wybierało przede wszystkim śmigłowce Mila. Kamov
postanowił pokonać konkurenta na poziomie koncepcyjnym oferując po raz
pierwszy śmigłowiec jednoosobowy Ka-50. Do tej pory stosowane były
śmigłowce dwuosobowe w których oprócz pilota był operator uzbrojenia,
który ręcznie naprowadzał uzbrojenie. Kamov eliminując operatora
uzbrojenia wprowadził nowoczesne samonaprowadzające systemy uzbrojenia.
Tymczasem Biuro Konstrukcyjne Mila forsowało dwuosobowy śmigłowiec
Mi-28. Po wielu testach w grudniu 1987 roku rząd radziecki zdecydował o
uruchomieniu produkcji seryjnej śmigłowca Ka-50. Oba biura toczą do
dziś walkę o kontrakty z Rosyjskimi Siłami Powietrznymi.
Śmigłowiec z przerwami produkowany jest od 1988 roku.
Wersje:
Ka-50 Czarny Rekin- wersja bojowa jednoosobowa; Ka-50 Nocny Rekin –
nocna wersja Ka-50; Ka-52 Aligator – dwuosobowy śmigłowiec szturmowy,
dowodzenia i organizowania pola walki dla formacji Ka-50 oraz pierwszy
w historii wyposażony w fotel wyrzucany.
Uzbrojenie: działko Szipunow 2A42 kal. 30 mm z zapasem 460 szt (w przypadku Ka-52 - 240 szt) pocisków oraz rakiety i bomby o łącznej masie ponad 2000 kg.
Uzbrojenie: działko Szipunow 2A42 kal. 30 mm z zapasem 460 szt (w przypadku Ka-52 - 240 szt) pocisków oraz rakiety i bomby o łącznej masie ponad 2000 kg.