Producent
: Jakowlew
Państwo : Rosja
Typ : samolot szkolno-treningowy, lekki myśliwiec-szturmowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa
Załoga : 2
Data oblotu : 26-04-1996
Data wprowadzenia : 07-2009
Użytkownicy : Rosja
Państwo : Rosja
Typ : samolot szkolno-treningowy, lekki myśliwiec-szturmowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa
Załoga : 2
Data oblotu : 26-04-1996
Data wprowadzenia : 07-2009
Użytkownicy : Rosja
Dane techniczne
Napęd | 2x -Motor Sicz Klimow AI-222-25 | |
Moc | [kN] | 2 x 21,58 |
Rozpiętość | [m ] | 9,72 |
Długość | [m ] | 11,49 |
Wysokość | [m ] | 4,76 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 23,52 |
Masa własna | [kg] | 4600 |
Masa użyteczna | [kg] | 4 400 |
Masa całkowita | [kg] | 9 000 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 1 050 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | 887 |
Prędkość minimalna | [km/h] | ? |
Wznoszenie | [m/s] | 50 |
Pułap | [m] | 12 500 |
Zasięg maksymalny | [km] | 2 546 |
W
1990
roku rząd radziecki ogłosił konkurs na nowy samolot treningowy, który
mógłby zastąpić starzejące się L-29 i L-39. Do konkursu przystąpiło
pięć biur projektowych min. biuro Jakowlewa. Trzy lata później Jakowlew
nawiązał współpracę z Aermacchi w celu opracowania jeszcze lepszego
samolotu. Pierwszy prototyp został pokazany po raz pierwszy 30
listopada 1994 roku a w następnym roku wystawiony na Paris Airshow.
Uwieńczeniem współpracy obu firm był pierwszy lot pokazowy samolotu
Jak-130/AEM-130 w 1996 roku. Odmienne stanowiska firm w zakresie
rozwoju samolotu Jak-130 spowodowały zerwanie współpracy. Zarówno
Jakowlew jak i Aermacchi kontynuowały
dalszy rozwój projektu lecz już na własnych warunkach. Samolot
Jakowlewa Jak-130 otrzymał oryginalny wygląd. Firma Aermacchi rozwinęła
zmodyfikowaną wersję o lepszych parametrach oznaczoną jako M-346. W
1998 roku rząd rosyjski
ogłosił zwycięzcę konkursu, został nim Jak-130. Samolot jest w
produkcji od 2004 roku.
Warianty:
Jak-130 - podstawowa dwumiejscowa wersja zaawansowanego samolotu
treningowego, Jak-131- jednomiejscowa myśliwsko-szturmowa,
Jak-133-jednomiejscowa rozpoznawcza.
Uzbrojenie: rakiety i bomby zawieszane na 9 węzłach o łącznej masie 3000 kg.
Radar dopplerowski: Osa - opracowany przez NIIP Żukowski. Radar może śledzić dwa cele naziemne i osiem celów powietrznych atakując jednocześnie cztery z nich. Zakres detekcji RCS wynosi od 5m ² w odległości 85 km z przodu i 40 km z tyłu. W automatycznym trybie śledzenia samolot wykrywa cele w odległości 65 km.
Uzbrojenie: rakiety i bomby zawieszane na 9 węzłach o łącznej masie 3000 kg.
Radar dopplerowski: Osa - opracowany przez NIIP Żukowski. Radar może śledzić dwa cele naziemne i osiem celów powietrznych atakując jednocześnie cztery z nich. Zakres detekcji RCS wynosi od 5m ² w odległości 85 km z przodu i 40 km z tyłu. W automatycznym trybie śledzenia samolot wykrywa cele w odległości 65 km.