Producent
: McDonnell Douglas / Boeing McDonnell Douglas / Boeing Northrop
Państwo : USA
Typ : myśliwiec wielozadaniowy / myśliwiec szturmowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, średniopłat
Załoga : 1 lub 2
Data oblotu : 18-11-1978
Data wprowadzenia : 1983
Użytkownicy : Australia, Kanada, Finlandia, Kuwejt, Malezja, Hiszpania, Szwajcaria, USA
Państwo : USA
Typ : myśliwiec wielozadaniowy / myśliwiec szturmowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, średniopłat
Załoga : 1 lub 2
Data oblotu : 18-11-1978
Data wprowadzenia : 1983
Użytkownicy : Australia, Kanada, Finlandia, Kuwejt, Malezja, Hiszpania, Szwajcaria, USA
Dane techniczne
Wersja | - | F/A-18C Hornet | F/A-18E Super Hornet |
Napęd | - | General Electric F404-GE-402 | General Electric F414-GE-400 |
Moc | [kN] | 2 x 48,9 / 2 x 78,75 | 2 x 97,87 |
Rozpiętość | [m ] | 12,30 | 13,62 |
Długość | [m ] | 17,10 | 18,31 |
Wysokość | [m ] | 4,70 | 4,88 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 38,00 | 46,45 |
Masa własna | [kg] | 11 200 | 13 900 |
Masa użyteczna | [kg] | 12 200 | 16 000 |
Masa całkowita | [kg] | 23 400 | 29 900 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 1 915 | 1 900 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | ? | ? |
Prędkość minimalna | [km/h] | ? | ? |
Wznoszenie | [m/s] | 254 | ? |
Pułap | [m] | 15 250 | 15 000 |
Zasięg maksymalny | [km] | 3 330 | 3 300 |
Dnia 6
stycznia 1972 roku ogłoszono Program LWF, do którego zaproszono 8 firm
lotniczych. Celem programu było zaprojektowanie samolotu o wysokich
możliwościach
manewrowych do działania na małych i średnich wysokościach w
strefie
przyfrontowej. Bardzo ważnymi cechami opracowywanego samolotu miały
być: mała
masa własna, szerokie wykorzystanie najnowszych technologii oraz
potencjał modernizacyjny w przyszłości. W lutym 1972 wpłynęły
propozycje
od pięciu firm.
W marcu dokonano selekcji wybierając 3 projekty: projekt Boeing 908-909, projekt General Dynamics Model 401 oraz Northrop P-600. W kwietniu po wnikliwej analizie odrzucono projekt Boeinga, a pozostałe dwie firmy otrzymały kontrakty na budowę prototypów do prób porównawczych. Wygrała propozycja koncernu General Dynamics – YF-16. Odrzucony projekt – Northrop YF-17 – był dalej rozwijany i zrobił karierę w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych już, jako F/A-18 Hornet (wygrywając w programie VFAX z oferowanym przez General Dynamics F-16N). W produkcji od 1978 roku.
W marcu dokonano selekcji wybierając 3 projekty: projekt Boeing 908-909, projekt General Dynamics Model 401 oraz Northrop P-600. W kwietniu po wnikliwej analizie odrzucono projekt Boeinga, a pozostałe dwie firmy otrzymały kontrakty na budowę prototypów do prób porównawczych. Wygrała propozycja koncernu General Dynamics – YF-16. Odrzucony projekt – Northrop YF-17 – był dalej rozwijany i zrobił karierę w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych już, jako F/A-18 Hornet (wygrywając w programie VFAX z oferowanym przez General Dynamics F-16N). W produkcji od 1978 roku.
Wersje podstawowe:
F/A-18A - wersja
jednomiejscowa, F/A-18B - dwumiejscowa, szkolno-bojowa, F/A-18C -
jednomiejscowa z udoskonaloną awioniką, nowymi silnikami,
przystosowana do użycia rakiet AMRAAM i Maverick, F/A-18D -
dwumiejscowa
szkolno-bojowa odmiana F/A-18C, F/A-18E Super Hornet - wersja
jednomiejscowa z nowymi silnikami o większym ciągu oraz z
unowocześnionym wyposażeniem kabiny i powiększoną powierzchnią nośną
skrzydła, F/A-18F Super Hornet - dwumiejscowa szkolno-bojowa odmiana
F/A-18E,
F/A-18G Growler - wersja WRE (walki radioelektronicznej),
RF-18 - rozpoznawcza.
Uzbrojenie: działko kal. 20 mm M61A1/A2 Vulcan oraz rakiety i bomby o łącznej masie 6227kg (F/A-18C) lub 8051kg (F/A-18E).
Radar: AN/APG-65(wersja A/B), Raytheon AN/APG-73 (wersja C/D oraz E/F), AN/APG-79 AESA (wprowadzany od 2007 roku w wersjach E/F/G).
Uzbrojenie: działko kal. 20 mm M61A1/A2 Vulcan oraz rakiety i bomby o łącznej masie 6227kg (F/A-18C) lub 8051kg (F/A-18E).
Radar: AN/APG-65(wersja A/B), Raytheon AN/APG-73 (wersja C/D oraz E/F), AN/APG-79 AESA (wprowadzany od 2007 roku w wersjach E/F/G).