Producent
: Lockheed Martin
Państwo : USA
Typ : bombowiec taktyczny w technologii stealth
Konstrukcja : kompozytowa, dolnopłat
Załoga : 1
Data oblotu : 18-06-1981
Data wprowadzenia : 15-10-1983
Data wycofania : 22-04-2008
Byli użytkownicy : USA
Państwo : USA
Typ : bombowiec taktyczny w technologii stealth
Konstrukcja : kompozytowa, dolnopłat
Załoga : 1
Data oblotu : 18-06-1981
Data wprowadzenia : 15-10-1983
Data wycofania : 22-04-2008
Byli użytkownicy : USA
Dane techniczne
Napęd | 2 × General Electric F404-F1D2 | |
Moc | [kN] | 48,0 |
Rozpiętość | [m ] | 13,20 |
Długość | [m ] | 20,09 |
Wysokość | [m ] | 3,78 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 105,90 |
Masa własna | [kg] | 13 380 |
Masa użyteczna | [kg] | 10 420 |
Masa całkowita | [kg] | 23 800 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 993 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | ? |
Prędkość minimalna | [km/h] | ? |
Wznoszenie | [m/s] | ? |
Pułap | [m] | 20 000 |
Zasięg maksymalny | [km] | 1 720 |
Już
w
latach 50-tych XX wieku władze amerykańskie brały pod uwagę projekt
samolotu "niewidzialnego"
dla radaru. Początkowo projekt nie udawał się. Dopiero w 1975 roku Skunk Works
(kalifornijski
wydział Lockheeda) podjął prace nad techniką fasetową (użycie wielu
płaskich części zamontowanych pod takim azymutem, aby
rozpraszały wiązkę radarową). W 1977 roku DARPA (Defence Adwanced Research Projects
Agency - Agencja
Zaawansowanych Obronnych Projektów Badawczych Departamentu Obrony) uzgodniła program o kryptonimie Havy
Blue na budowę dwóch samolotów. W
1978 roku został oblatany pierwszy prototyp różniący się on od finalnej
wersji nachylonymi do środka statecznikami, był też o 1/3 mniejszy. W
sumie wybudowano 2 Hevy Blue, które utracono. Mimo utraty prototypów 16 listopada 1978 roku podjęto
decyzję o budowie samolotu bojowego opartego na demonstratorze Have
Blue. Pierwszy egzemplarz produkcyjny został oblatany 15 stycznia 1982
roku, w tym samym roku pierwszy egzemplarz F-117A został dostarczony do
USAF. Samolot był oficjalnie tajny do 1988 roku kiedy USAF przyznał się
do posiadania "myśliwca stealth" i upublicznił kilka niewyraźnych
zdjęć. Samolot został oficjalnie pokazany publicznie w kwietniu 1990.
Jedna maszyna F-117 została zestrzelona 27 marca 1999 roku podczas
wojny w Kosowie. Zestrzelenia dokonano przy pomocy sytemu rakiet S-125
"Newa". Jugosłowiańska obrona przeciwlotnicza namierzyła samolot F-117
wykorzystując stare rosyjskie radary operujące na falach długich.
Wykorzystanie tych radarów w połączeniu ze zwiększeniem współczynnika
RCS spowodowanym otwarciem komór bombowych, doprowadziło do namierzenia
i zestrzelenia samolotu.
Uzbrojenie:
rakiety
i bomby ( konwencjonalne oraz jądrowe) w dwóch wewnętrznych lukach na broń o łącznej masie 2000 kg.