Producent
: General Dynamics
Państwo : USA
Typ : taktyczny bombowiec
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat o zmiennej geometrii skrzydeł (skos od 16° do 72,5°)
Załoga : 2 (pilot i operator uzbrojenia)
Data oblotu : 21-10-1964
Data wprowadzenia : 18-07-1967
Obecni użytkownicy : Australia
Państwo : USA
Typ : taktyczny bombowiec
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat o zmiennej geometrii skrzydeł (skos od 16° do 72,5°)
Załoga : 2 (pilot i operator uzbrojenia)
Data oblotu : 21-10-1964
Data wprowadzenia : 18-07-1967
Obecni użytkownicy : Australia
Dane techniczne F-111F
Napęd | 2× Pratt & Whitney TF30-P-100 | |
Moc | [kN] | 2 x 79,6 / 2 x 112 |
Rozpiętość | [m ] | 19,2 / 9,75 |
Długość | [m ] | 22,40 |
Wysokość | [m ] | 5,22 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 61,07 / 48,77 |
Masa własna | [kg] | 21 400 |
Masa użyteczna | [kg] | 23 900 |
Masa całkowita | [kg] | 45 300 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 2 655 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | ? |
Prędkość minimalna | [km/h] | ? |
Wznoszenie | [m/s] | 131,50 |
Pułap | [m] | 20 100 |
Zasięg maksymalny | [km] | 6 760 |
Na
początku lat 60-tych XX wieku Siły Powietrzne USAF potrzebowały
samolotu myśliwsko-bombowego zdolnego do wykonania dalekich misji
bombowych z atakiem nuklearnym włącznie. W czerwcu 1960 roku USAF
określił wymagania dotyczące przyszłego samolotu w ramach
projektu TFX (Tactical Fighter Experimental – ang. Eksperymentalny
Myśliwiec Taktyczny). W tym samym czasie Marynarka Wojenna US Navy
potrzebowała myśliwca pokładowego do obrony powietrznej, który mógłby
zastąpić F-4 Phantom II i F-8 Crusader. US
Navy ogłosiła swój projekt VFX (Navy Fighter Experimental –
Eksperymentalny Myśliwiec Floty). Do obu projektów zaproszono firmy
lotnicze. W grudniu 1961 roku przedstawiono 9 propozycji
i chociaż żadne z rozwiązań nie spełniało wszystkich wymagań Sił
Powietrznych i Marynarki, to 19 stycznia 1962 roku
wyłoniono dwa projekty, opracowane przez Boeinga i General Dynamics
jako najbardziej obiecujące. Mimo lepszych opinii na temat projektu
Boeinga ostatecznie wybrano projekt wytwórni General Dynamics, a jako
głównego podwykonawcę firmę Grumman. F-111A przewidziany dla USAF kilka
lat później został wprowadzony do służby, natomiast F-111B dla US NAVY
nie został wprowadzony do służby a jego miejsce zajął Grumman F-14
Tomcat.
Wersje:
F-111A - myśliwsko-szturmowy, FB-111A - bombowiec strategiczny, F-111B
- pokładowy myśliwiec szturmowy (tylko prototypy), F-111C - samolot
szturmowy dla Australii, F-111D - myśliwsko-szturmowy z poprawioną
awioniką i lepszą nawigacją, F-111E - myśliwsko-szturmowy o
zmodyfikowanych wlotach powietrza, F-111F - myśliwsko-szturmowy o
mocniejszych silnikach, F-111K - myśliwsko-szturmowy, EF-111A Raven -
rozpoznania i walki elektronicznej.
Uzbrojenie: jedno działko M61 Vulcan kal. 20 mm oraz rakiety i bomby ( również jądrowe z wyjątkiem wersji EF-111A i F-111C) podwieszane na 9 węzłach ( 8 pod skrzydłami i 1 pod kadłubem ) o łącznej masie 14300 kg.
Uzbrojenie: jedno działko M61 Vulcan kal. 20 mm oraz rakiety i bomby ( również jądrowe z wyjątkiem wersji EF-111A i F-111C) podwieszane na 9 węzłach ( 8 pod skrzydłami i 1 pod kadłubem ) o łącznej masie 14300 kg.