Producent
: Alenia (Aeritalia, wcześniej Fiat Aviazone) / Alenia, Lockheed Martin
Państwo : Włochy / Włochy, USA
Typ : samolot transportowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat
Załoga : 4 / 3
Data oblotu : 18-07-1970
Data wprowadzenia : 04-1978
Użytkownicy : Afganistan, Argentyna, Bułgaria, Grecja, Litwa, Rumunia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Włochy, Libia, Nigeria, Somalia, Tajlandia, Tunezja, Wenezuela, USA
Państwo : Włochy / Włochy, USA
Typ : samolot transportowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat
Załoga : 4 / 3
Data oblotu : 18-07-1970
Data wprowadzenia : 04-1978
Użytkownicy : Afganistan, Argentyna, Bułgaria, Grecja, Litwa, Rumunia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Włochy, Libia, Nigeria, Somalia, Tajlandia, Tunezja, Wenezuela, USA
Dane techniczne C-27J
Napęd | 2 × Rolls-Royce AE2100-D2a | |
Moc | [KM/kW] | 2 x 4640 / 2 x 3460 |
Rozpiętość | [m ] | 28,70 |
Długość | [m ] | 22,70 |
Wysokość | [m ] | 9,64 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 82 |
Masa własna | [kg] | 17 000 |
Masa użyteczna | [kg] | 23 500 |
Masa całkowita | [kg] | 30 500 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 602 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | 583 |
Prędkość minimalna | [km/h] | 194 |
Wznoszenie | [m/s] | ? |
Pułap | [m] | 9 144 |
Zasięg maksymalny | [km] | 5 926 |
W
1962
roku NATO wydało specyfikację dotyczącą samolotu transportowego o
właściwościach V/STOL. W oparciu o wytyczne Fiat opracował projekt
G.222 z myślą o armiach NATO. W 1968 roku Włoskie Siły Powietrzne
zakontraktowały budowę dwóch prototypów Z końcem 1971 roku
Siły
Powietrzne zaczęły oceniać prototypy. Wynik badań okazał się pozytywny
w związku z czym złożono pierwsze zamówienie w Aeritalia (Fiat Aviazone
stał się jej częścią). W 1995 roku Alenia i Lockheed Martin rozpoczęły
rozmowy związane z modernizacją G.222 w oparciu o C-130J. W następnym
roku wspólnie rozpoczęto program modernizacji G.222 o nazwie C-27J. Dla
rozwoju nowej wersji w 1997 roku założono spółkę joint venture. Samolot
w dalszym ciągu produkcji.
Warianty:
G.222A- wersja standardowa dla Włoch; G.222RM - wersja do kalibracji
radarów; G.222SAA - wersja przeciwpożarowa; G.222T-wersja zasilana
przez Rolls-Royce Tyne dla Libii czasami oznaczana jako G.222L; G.222VS
- wersja specjalna walki elektronicznej oznaczana również jako G.222GE;
C-27A Spartan - wersja dla USA; C-27J Spartan - zmodernizowana wersja
G.222A posiadająca o 35% większy zasięg i o 15% większą prędkością
przelotową.
Ładowność: 53 żołnierzy ( w wersji C-27J - 60 żołnierzy) lub 9 ton ładunku ( w wersji C-27J - 11,5 tony ).
Ładowność: 53 żołnierzy ( w wersji C-27J - 60 żołnierzy) lub 9 ton ładunku ( w wersji C-27J - 11,5 tony ).