Producent
: McDonnell
Douglas (przejęty przez Boeinga)
Państwo : USA
Typ : taktyczny samolot transportowy
Konstrukcja : duralowo-kompozytowa, półskorupowa
Załoga : 3
Data oblotu : 15-09-1991
Data wprowadzenia : 14-07-1993
Użytkownicy : Australia, Kanada, Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania, USA
Państwo : USA
Typ : taktyczny samolot transportowy
Konstrukcja : duralowo-kompozytowa, półskorupowa
Załoga : 3
Data oblotu : 15-09-1991
Data wprowadzenia : 14-07-1993
Użytkownicy : Australia, Kanada, Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania, USA
Dane techniczne
Napęd | 4 x Pratt & Whitney F117-PW-100 | |
Moc | [kN] | 4 x 180 |
Rozpiętość | [m ] | 51,74 |
Długość | [m ] | 53,04 |
Wysokość | [m ] | 16,79 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 353,03 |
Masa własna | [kg] | 128 100 |
Masa użyteczna | [kg] | 137 200 |
Masa całkowita | [kg] | 265 300 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | ? |
Prędkość przelotowa | [km/h] | 830 |
Prędkość minimalna | [km/h] | ? |
Wznoszenie | [m/s] | ? |
Pułap | [m] | 13 716 |
Zasięg maksymalny | [km] | 4 482 |
Z
końcem lat 60-tych XX wieku USAF ogłosiły konkurs na następcę
samolotu transportowego C-130 Herkules oznaczony jako AMST (Advanced Medium STOL Transport).
Nowy samolot miał mieć udźwig ładunku o połowę większy od C-130 oraz
właściwości STOL. Do finału weszły dwie maszyny Boeinga YC-14 oraz
McDonnell Douglasa YC-15. Obie firmy otrzymały środki na budowę
prototypów. W 1975 roku obie maszyny pozytywnie przeszły testy. Nim
ogłoszono wyniki Departament Obrony anulował program ze
względu
na cięcia i szukanie oszczędności. Wkrótce ogłoszono kolejny program
oznaczony jako C-X (Cargo-Experimental), tym razem nowy samolot
transportowy miał uzupełnić C-130. Wymagania programu C-X zostały
ogłoszone 15 października 1980 roku i były większe niż w AMST. Dnia
28-08-1981 roku ogłoszono zwycięzcę konkursu a został nim D-9000
(zmodyfikowany YC-15) McDonnella Douglasa, eliminujący zmodyfikowanego
C-5 i C-141 Lockheeda oraz zmodernizowanego YC-14 Boeinga. Samolot
seryjny otrzymał nazwę C-17 Globemaster III. W dalszym ciągu w
produkcji.
Wersje:
C-17A - wersja podstawowa, prototypy oraz pierwszych 70 egzemplarzy
seryjnych; C-17ER - od 71 egzemplarza seryjnego (o numerze 00-0171) w
centropłacie samolotu zaczęto montować, dodatkowy, piąty zbiornik na
paliwo zwiększający zasięg samolotu o około 1500 km.
Ładowność: 134 żołnierzy lub 77519 kg ładunku.
Ładowność: 134 żołnierzy lub 77519 kg ładunku.