Producent
: Antonow
Państwo : Ukraina (wcześniej ZSRR)
Typ : samolot transportowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat
Załoga : 5
Data oblotu : 31-08-1977 / 1985
Data wprowadzenia : ? / 1988
Użytkownicy : Armenia, Iran, Kazachstan, Mołdawia, Peru, Rosja, Ukraina
Państwo : Ukraina (wcześniej ZSRR)
Typ : samolot transportowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat
Załoga : 5
Data oblotu : 31-08-1977 / 1985
Data wprowadzenia : ? / 1988
Użytkownicy : Armenia, Iran, Kazachstan, Mołdawia, Peru, Rosja, Ukraina
Dane techniczne An-74
Napęd | 2 × Lotarev D-36 serii 1A | |
Moc | [kN] | 2 x 63,90 |
Rozpiętość | [m ] | 31,89 |
Długość | [m ] | 28,07 |
Wysokość | [m ] | 8,65 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 98,62 |
Masa własna | [kg] | 19 050 |
Masa użyteczna | [kg] | 15 450 |
Masa całkowita | [kg] | 34 500 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 720 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | 600 |
Prędkość minimalna | [km/h] | 150 |
Wznoszenie | [m/s] | ? |
Pułap | [m] | 10 100 |
Zasięg maksymalny | [km] | 4 325 |
Pod
koniec lat
70-tych XX wieku w ZSRR pojawiła się potrzeba zastąpienia taktycznego
samolotu transportowego An-26. W biurze konstrukcyjnym Antonowa
opracowano samolot transportowy krótkiego startu i lądowania (STOL),
zdolny do lądowania na nieutwardzonych lądowiskach oznaczony jako
An-72. Pod koniec lat 80-tych wprowadzono ulepszony model samolotu
oznaczony jako An-74 o lepszych możliwościach pracy w trudnych
warunkach pogodowych. Samolot w produkcji od 1980 roku.
Wersje
podstawowe: An-72A
- samolot transportowy we wstępnej produkcji; An-72P - samolot patrolowy uzbrojony w
działko GSz-23L kal. 23 mm oraz rakiety i bomby; An-74MP
- wersja morska patrolowa o ładowności 44 żołnierzy lub 10 ton ładunku;
An-74T - wersja oraz jej pochodne przeznaczone są do zrzutu wojsk
spadochronowych wraz z wyposażeniem.