Producent
: PZL Mielec
Państwo : Polska
Typ : samolot transportowy, patrolowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat
Załoga : 2
Data oblotu : 04-1975 (An-28) / 22-07-1977 (PZL An-28) / 24-07-1993 (PZL M28 Skytruck)
Data wprowadzenia :?
Użytkownicy : Polska, Wenezuela, USA, Wietnam, Nepal
Państwo : Polska
Typ : samolot transportowy, patrolowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat
Załoga : 2
Data oblotu : 04-1975 (An-28) / 22-07-1977 (PZL An-28) / 24-07-1993 (PZL M28 Skytruck)
Data wprowadzenia :?
Użytkownicy : Polska, Wenezuela, USA, Wietnam, Nepal
Dane techniczne PZL AN-28
Napęd | PZL-10S | |
Moc | [KM/kW] | 970 / 714 |
Rozpiętość | [m ] | 22,07 |
Długość | [m ] | 13,10 |
Wysokość | [m ] | 4,90 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 39,70 |
Masa własna | [kg] | 3 750 |
Masa użyteczna | [kg] | 2 750 |
Masa całkowita | [kg] | 6 500 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 335 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | 310 |
Prędkość minimalna | [km/h] | 125 |
Wznoszenie | [m/s] | 8 |
Pułap | [m] | 3 000 |
Zasięg maksymalny | [km] | 560 |
Samolot
An-28
został skonstruowany w połowie lat siedemdziesiątych XX wieku w zespole
konstrukcyjnym Antonowa w Kijowie. Maszyna stanowi rozwinięcie lekkiego
wielozadaniowego samolotu krótkiego startu i lądowania (STOL) An-14
wersji M oblatanej we wrześniu 1969 roku. An-14M przeszedł szereg
modyfikacji a przede wszystkim zmienione zostały silniki na TWD-10B. W
1973 roku zmieniono nazwę samolotu na An-28 a dwa lata później
przeprowadzono pierwszy oblot. Samolot nie był produkowany w ZSRR a
tylko w Polsce na podstawie zawartego porozumienia z WSK Mielec.
Pierwszy zbudowany całkowicie w Polsce samolot oznaczony PZL An-28
oblatano w dniu 22 lipca 1977 roku. Zanim rozpoczęto produkcję w
radzieckiej dokumentacji prototypowej
wprowadzono aż 21 tysięcy zmian konstrukcyjnych. Napęd samolotu
stanowiły produkowane w WSK PZL-Rzeszów silniki PZL-10S, będące
licencyjną wersją TWD-10B. Samolot był produkowany w latach 1978-1992.
Doświadczenia zdobyte przy produkcji An-28 przyczyniły się do
opracowania PZL M28 Skytruck
i PZL M28B Bryza. PZL M28 w dalszym ciągu jest w produkcji.
Warianty:
PZL An-28TD - podstawowy wariant używany głównie do transportu
spadochroniarzy i szkolenia; PZL M28B- wariant zmodernizowanej awioniki
i kadłuba; PZL M28B Bryza 1R wariant patrolowy i rozpoznawczy
(wyposażony w radar ASR-400); PZL M28B Bryza 1E - samolot rozpoznania
morskiego; PZL M28B Bryza 1RM
bis - wariant patrolowo-rozpoznawczy z możliwością wykrywania okrętów
podwodnych, PZL M28 05 Skytruck - wariant patrolu morskiego i wariant
SAR.