Producent
: Antonow / Shaanxi
Aircraft
Company (początkowo
Xian
Aircraft Company).
Państwo : ZSRR / Chiny
Typ : samolot transportowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat
Załoga : 5
Data oblotu : 16-12-1957 / 25-12-1974
Data wprowadzenia : 1959
Użytkownicy : Afganistan,Algieria, Angola, Białoruś, Chiny, Wybrzeże Kości Słoniowej, Czechy, Egipt, Etiopia, Indonezja, Irak, Iran, Kazachstan, Kirgistan, Mongolia, Myanmar, Nigeria, Rosja, Słowacja, Jemen, Sudan, Syria, Tanzania, Turkmenistan, Ukraina, Uzbekistan, Zimbabwe,
Państwo : ZSRR / Chiny
Typ : samolot transportowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, górnopłat
Załoga : 5
Data oblotu : 16-12-1957 / 25-12-1974
Data wprowadzenia : 1959
Użytkownicy : Afganistan,Algieria, Angola, Białoruś, Chiny, Wybrzeże Kości Słoniowej, Czechy, Egipt, Etiopia, Indonezja, Irak, Iran, Kazachstan, Kirgistan, Mongolia, Myanmar, Nigeria, Rosja, Słowacja, Jemen, Sudan, Syria, Tanzania, Turkmenistan, Ukraina, Uzbekistan, Zimbabwe,
Dane techniczne AN-12BP
Napęd | 4 x Progress AI-20 L lub AI-20M | |
Moc | [KM/kW] | 4 x 4079 / 4 x 3000 |
Rozpiętość | [m ] | 38,00 |
Długość | [m ] | 33,10 |
Wysokość | [m ] | 10,53 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 121,70 |
Masa własna | [kg] | 28 000 |
Masa użyteczna | [kg] | 33 000 |
Masa całkowita | [kg] | 61 000 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 777 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | 670 |
Prędkość minimalna | [km/h] | ? |
Wznoszenie | [m/s] | 10 |
Pułap | [m] | 10 200 |
Zasięg maksymalny | [km] | 5 700 |
W
połowie lat 50-tych XX wieku ZSRR kierując się doświadczeniami wojny
koreańskiej oraz wzrostem znaczenia lotnictwa transportowego a także w
odpowiedzi na amerykański samolot transportowy C-130 ogłosił
zapotrzebowanie na nowy samolot transportowy zdolny do dokonywania
zrzutu ładunku lub spadochroniarzy. Do pracy przystąpiło
biuro
konstrukcyjne Antonowa, które opracowało pierwszy samolot
desantowy dla sił powietrznych Rosji Radzieckiej oznaczony jako An-12.
Nowy samolot mógł dokonać zrzutu 60
żołnierzy lub dwóch platform z ładunkiem po 8 ton każda. Pierwszego
oblotu dokonano w 1957 roku.
Samolot był produkowany w latach 1957-1973. Z początkiem lat 70-tych XX
wieku chińskie wytwórnie lotnicze skopiowały samolot i bez licencji
rozpoczęły jego produkcję pod oznaczeniem Shaanxi Y-8. Z upływem czasu
Y-8
uległ wielu modyfikacjom, w dalszym ciągu w produkcji.
Wersje: An-12
- wersja podstawowa; An-12A - w stosunku do wersji podstawowej
zmieniono silniki na prostsze i bardziej niezawodne AI-20A, powiększono
również zbiorniki paliwa, wersja ta w stosunku do An-12 posiadała
większy udźwig o 20 ton; An-12B ( z łódką ratowniczą oznaczono jako
An-12BP) - w tej wersji powiększono jeszcze
bardziej
zbiorniki wewnątrz skrzydeł, zmieniono silniki na mocniejsze AI-20M,
zastosowano także mocniejszą wyciągarkę; An-12BPŁ - zmodyfikowana
wersja
12B przystosowana
do operowania w terenie polarnym dzięki zamontowaniu stałego podwozia
płozowego; An-12BK - wersja o zwiększonym zapasie
paliwa, z kabiną hermetyczną dla personelu załadunkowego oraz
ulepszonych urządzeniach ładowni;
An-12T - wersja do przewozu paliwa rakietowego; An-12BM - latające
laboratorium do prób z łącznością satelitarną; An-12PS - wersja
poszukiwawczo-ratownicza wyposażona w łódź ratowniczą; An-12PP i
An-12PPS - wersje rozpoznania i walki radioelektronicznej.