Producent
: Bell Helicopter
Państwo : USA
Typ : śmigłowiec szturmowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, wirnik dwu lub czterołopatowy
Załoga : 2
Data oblotu : 07-09-1965
Data wprowadzenia : 1967
Obecni użytkownicy : Bahrajn, Izrael, Japonia, Jordania, Pakistan, Korea Południowa, Tajlandia, Turcja, USA, Iran, Tajwan,
Państwo : USA
Typ : śmigłowiec szturmowy
Konstrukcja : duralowa, półskorupowa, wirnik dwu lub czterołopatowy
Załoga : 2
Data oblotu : 07-09-1965
Data wprowadzenia : 1967
Obecni użytkownicy : Bahrajn, Izrael, Japonia, Jordania, Pakistan, Korea Południowa, Tajlandia, Turcja, USA, Iran, Tajwan,
Dane techniczne AH-1W Super Cobra
Napęd | 2 × General Electric T700-401 | |
Moc | [KM/kW] | 2 x 1680 / 2x 1300 |
Średnica wirnika | [m ] | 14,60 |
Długość kadłuba | [m ] | 17,70 |
Wysokość | [m ] | 4,19 |
Masa własna | [kg] | 4 630 |
Masa użyteczna | [kg] | 2 060 |
Masa całkowita | [kg] | 6 690 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 352 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | ? |
Wznoszenie | [m/s] | 8,20 |
Pułap | [m] | 12 200 |
Zasięg maksymalny | [km] | 587 |
Doświadczenia
wojny wietnamskiej dowiodły, że nieuzbrojony amerykański śmigłowiec
UH-1 Iroquois nie jest w
stanie stawić czoła przeciwnikowi. Próbowano go dozbrajać w karabiny
maszynowe i rakiety jednak było to niewystarczające. W
grudniu
1962 roku Bell rozpoczął prace nad śmigłowcem szturmowym dla armii USA.
W 1964 roku zaprezentował go armii pod oznaczeniem Sioux Scout,
jednakże
projekt został odrzucony z powodu małych rozmiarów i słabego
uzbrojenia. Brak odpowiedniego śmigłowca, który mógłby
zapewnić wsparcie dla UH-1 spowodował, że armia ogłosiła przetarg na
Advanced Aerial
Fire
Support System (Zaawansowany System Wsparcia Ogniowego z Powietrza).
Bell nie poddawał się przystąpił do przetargu dalej forsując koncepcję
małego śmigłowca. Na bazie Sioux Scout opracował Model 209 którego
prototyp ukończono 3 września 1965 roku. W kwietniu 1965 roku
rozstrzygnięto przetarg uznając wyższość śmigłowca Bell Model 209 nad
projektami konkurencji. Śmigłowiec jest w produkcji od 1967 roku.
Ważniejsze wersje: jednosilnikowe:
AH-1G
HueyCobra - pierwotna wersja dla US
Army; TH-1G HueyCobra
- dwumiejscowa, dwusterowa wersja
szkolno-treningowa; Z.14
HueyCobra - modyfikacja wersji AH-1G dla hiszpańskiej
marynarki
wojennej; AH-1QHueyCobra
- unowocześniona wersja AH1G z przeciwczołgową
rakietą TOW; AH-1S
- zmodernizowane wersje śmigłowców AH1Q oraz AH1G
wzbogacone o silnik T53-L-703 oraz produkcja nowych; AH-1P - wersja z
kompozytowymi wirnikami, szklanym kokpitem oraz uzbrojona w rakiety
TOW, jest to też standard modernizacji AH-1S; dwusilnikowe:
AH-1J SeaCobra -
wersja dla marynarki wojennej USA napędzana dwoma silnikami PT6T-3; AH-1J
International - eksportowa wersja
modelu AH-1J SeaCobra; AH-1T
Improved SeaCobra- unowocześniona AH1-J SeaCobra;
AH-1W
SuperCobra ("Whiskey
Cobra") - wersja z mocniejszymi silnikami
oraz zaawansowanymi systemami uzbrojenia zdolna do działań zarówno w
dzień jak i w nocy; AH-1Z
SuperCobra ("Zulu Cobra")- wersja zbudowana w
oparciu o AH-1W - wyposażona w wirnik czterołopatowy oraz nowy system
obserwacji celu.