Producent
: Fairchild
Aircraft
Państwo : USA
Typ : samolot szturmowy, bliskiego wsparcia
Konstrukcja : półskorupowa metalowa z elementami tytanu
Załoga : 1
Data oblotu : 10-05-1972
Data wprowadzenia :marzec 1977
Użytkownicy: USA
Państwo : USA
Typ : samolot szturmowy, bliskiego wsparcia
Konstrukcja : półskorupowa metalowa z elementami tytanu
Załoga : 1
Data oblotu : 10-05-1972
Data wprowadzenia :marzec 1977
Użytkownicy: USA
Dane techniczne
Napęd | 2 × General Electric TF34-GE-100A | |
Moc | [kN] | 2 x 40,3 kN |
Rozpiętość | [m ] | 17,53 |
Długość | [m ] | 16,62 |
Wysokość | [m ] | 4,47 |
Powierzchnia nośna | [m2] | 47,01 |
Masa własna | [kg] | 11 321 |
Masa użyteczna | [kg] | 13 782 |
Masa całkowita | [kg] | 22 680 |
Prędkość maksymalna | [km/h] | 834 |
Prędkość przelotowa | [km/h] | 555 |
Prędkość minimalna | [km/h] | 370 |
Wznoszenie | [m/s] | 30 |
Pułap | [m] | 13 715 |
Zasięg maksymalny | [km] | 4 148 |
Zapas paliwa maksymalny | [kg] | 4 853 |
W
dniu 6
marca
1967 roku, US Air Force ogłosił program AX na opracowanie taniego
samolotu
do niszczenia celów naziemnych. Propozycję do udziału w programie
otrzymało dwadzieścia jeden
przedsiębiorstw. Sytuacja międzynarodowa oraz groźby
sowieckie
skłoniły USAF do zmian w programie. W maju 1970 ogłoszony został
zmodyfikowany program na budowę samolotu bliskiego wsparcia. Oferty
złożyło sześć firm z których wyłoniono finalistówYa-9A firmy
Northrop
oraz Ya-10A Republic Aviation Division of Fairchild-Hiller. Obie firmy
otrzymały środki na budowę prototypów swoich samolotów do
przeprowadzenia testów. Dnia10 stycznia 1973 roku, US Air
Force ogłosiło wybór samolotu Fairchild.
Wersje:
A-10A -wersja szturmowa, A-10B
dwumiejscowa wersja treningowa,
Uzbrojenie: jedno działko GAU-8/A Avenger kal. 30 mm ( z zapasem 1350 szt. naboi ) oraz rakiety i bomby podwieszane na 8 węzłach pod skrzydłami i 3 pod kadłubem.
Uzbrojenie: jedno działko GAU-8/A Avenger kal. 30 mm ( z zapasem 1350 szt. naboi ) oraz rakiety i bomby podwieszane na 8 węzłach pod skrzydłami i 3 pod kadłubem.